To much Tequila in La Cantina - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van markenjorien - WaarBenJij.nu To much Tequila in La Cantina - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van markenjorien - WaarBenJij.nu

To much Tequila in La Cantina

Door: Mark en Jorien

29 November 2006 | Mexico, Mexico-stad

Ola lieve leesvriendjes,

Hier ons eerste verslag van onze geweldige tijd in Mexico. We hebben het hier enorm naar ons zin en de tijd vliegt echt om. Nog maar 6 weken op de dag af en we zijn weer in Nederland. We hebben daar ook erg veel zin in, maar eerst nog richting Yucatán en dan Rum, Sigaren en Salsa in Cuba! Veel leesplezier.

1 november
Na een ontspannende dag vol met verwennerij zijn we onze vrienden Peter en Cindy, die we kennen uit Thailand en die nu in Mexico City wonen, gaan opzoeken. Zij wonen midden in de uitgaansactie. Ze namen ons, na wat Corona´s en Tequila´s, mee naar een Cantina. Een Cantina is een Mexicaanse kroeg die simpel is met een ontspannende sfeer waar voornamelijk lokalen komen. Er wordt altijd ruimte vrijgehouden voor binnenwandelende muzikanten. De drank is bier en coppas nacionales (rum en tequila). Super leuk om hun te zien en uitmate veel gelachen en gedronken.

2 november
Onze gastheer Alejandro en zijn dochter Nina hebben ons een dagje meegenomen om het historische centrum te bekijken. Het was ook Dia de Muertos (belangrijk Katholiek offerfeest ter verering van de doden, met heel veel nepskeletten overal) en daardoor erg druk en extra bijzonder. We hebben eerst het Palacio Nacional bezocht, waar de president kantoor houdt en waar schitterende muurschilderingen van Diego Rivera (1 vd belangrijkste Mexicaanse schilders op dit gebied) zijn. Voorts naar de Templo Mayor, wat een tempel was van de Azteken. De kern dateert van rond 1400. Wat bezonder is dat de tempel uit 5 lagen bestaat. Dit omdat hij telkens verzakte en men de orginele hoogte weer wilde hebben en er dus weer een nieuwe laag omheenbouwde. Nabij vonden we Cathedral Metropolitana welke gebouwd is eind 15e eeuw en ondanks een heftige brand nog adembenemend mooi is. Door verzakkingen loopt alles binnen schots en scheef. Dit alles ligt aan de Zócalo, 1 vd grootste stadspleinen ter wereld.

3 november
Niets bijzonders gedaan.

4 november
We zijn naar de Mercado Sábado (zaterdagmarkt) en Bazar Sábado gegaan waar lokale kunstenaren hun waar aanbieden: sieraden, kleding, aardewerk, etc. ´s Avonds wederom Peter en Cindy opgezocht en naar een Cantina gegaan. Hier hebben we de tent op z´n kop gezet en schaamteloos dronken geworden. We hebben zelfs de polonaise ingezet en hadden binnen no time 40 Mexicanen achter ons aanhobbelen. Lache!

5 november
Tijd voor de 2e dag site seeing in het historische centrum. Alejandro nam ons wederom mee. Het is zo´n aardige en lieve man. Eerst naar Teatro de Belles Artes. Schitterend koloniaans. Daarna zijn we doorgegaan naar Officina de Correos (postkantoor) wat net een museum is zo mooi. Toen naar Casa de Azulejos (het tegelhuis) uit 1596. Zowel van binnen als van buiten helemaal bont betegeld. Mooi! Toen naar Torre Latinoamericana. Vanaf de top hadden we een schitterend 360gr uitzicht over de stad en we konden goed zien dat Mexico City is gebouwd op een drooggelegd meer. Op weg terug naar de auto hebben we nog rondgebanjerd over een mercado met de bekenbare toeristische spulletjes. ´s Avonds kwam Suzan aan! Langverwacht en een emotioneel weerzien voor de zusjes wat daarna resulteerde tot gespreken midden in de nacht.

6 november+ 7 november
We zijn met de metro (¡esta loco!) naar het busstation gegaan om met de bus naar Taxco te gaan. Taxco is een oud zilverstadje wat erg charmant is door een onmogelijke wirwar van smalle, stijle straatjes. Het is tegen een berg opgebouwd en de stijl is koloniaals. Het is pitoresk en aangenaam. De straatjes zijn zo stijl en kronkelend dat het lijkt alsof de Kever-taxi´s en VW Combi-busjes door een labyrint scheuren als mieren door een mierenhoop. Een heerlijke stad om te verdwalen tijdens het rondbanjeren en het bezichten van de marktjes, shopjes, casa´s, kerken, etc.

8 november
Op naar Acapulco. Deze toeristenval van 640000 inwoners heeft meer naam dan charme. Het enige wat we de moeite vonden waren waaghalzende klifduikers van La Quebrada. Het was ook niet zonnig dus des te meer reden om de volgende dag weer weg te gaan.

9 t/m 11 november
Zihuatanejo was onze volgende bestemming. Een kustplaats van 50000 inwoners aan een mooie baai. Het heeft een paar rustige stranden en het leven gaat hier op het gemakje. 3 Dagen liggen bakken en ´s avonds de barretjes in was dus een lekkere keus. Jorien heeft nog gedanst met een Afrikaanse trommelband. Go girl!

12 en 13 november
We moesten onszelf losrukken om hier weg te gaan maar de lok van het avontuur was groot genoeg: op naar Pátzcuaro. Dit knusse bergstadje ligt in de hooggelegen streek Michoacán. Het stadscentrum is gevuld met rustieke plaza´s, indrukwekkende kerken en mooie kinderkopstraatjes met sfeervolle oude lantaarns. Zo´n beetje alle huizen in de stad zijn wit geschilderd met een steenrode onderkant. We hebben hier heerlijk rondgeslenterd over de plaza´s, marktjes en genoten van de mooie oude bouwstijl vd/ huizen, die veelal schattige patio´s hebben en die aangekleed zijn met kleurrijke tegeltjes en fonteintjes. 1 Huis heeft zelfs 11 van deze patio´s. De Basílica de nuestra Señora de la salud (onze dame van gezondheid) is een indrukwekkende kerk waar naar zeggen ooit een wonder heeft plaatsgevonden en sindsdien komen katholieke pelgrims hier in grote getalen. De meesten kruipen van de ingang naar het altaar toe op hun knieën, wat wij ook hebben aanschouwd. Mark heeft even overwogen om broeken en panties aan de deur te gaan verkopen ´-)

14 november en 15 november
Onze volgende bestemming was Morelia, slechts 1 uurtje met de bus. Deze stad met ong. 600000 inwoners heeft een fantastisch stadscentrum wat in zijn geheel een World Heritage Site van Unesco is. Het is net 1 groot openluchtmuseum. We hadden er bijna geen woorden voor. Zo mooi, met talloze kerken, pleintjes, smalle straatjes en het een is nog mooier dan het ander. Met name de Cathedral op de Zócalo, waar men meer dan een eeuw aan heeft gebouwd, is magnifiek. Met twee 70m hoge torens, die geheel zijn verlicht, is het in de avond een fantastisch gezicht. We hebben nog een halve dag in winkeltjes gekeken en er was een oude kerk, Casa de las Artesanías, die nu voor kunstenaren en handwerkers als galerie of verkoopplaats dient. Geweldig. Door de overvloed aan spulletjes is alles spotgoedkoop en we konden de verleiding niet weerstaan om aardewerk te kopen. We hebben zelfs nog overwogen om een doos naar huis te sturen met servies e.d., maar we konden het net nog laten.

16 november
Tijd om wat noordelijker te gaan. Op naar Guadalajara. De 4 miljoen inwoners tellende stad is een relaxte metropol met een aardige stadskern maar die niet meer kon bieden dan de andere steden dus besloten we de volgende dag door te reizen naar de kust: Puerto Vallarta!!

17 t/m 22 november
Na een redelijk lange trip kwamen we in Puerto aan en we vonden een hotelletje in het oude stadscentrum, wat veel meer sfeer heeft dan zona hoteleria. Het strand, restaurantjes en de barretjes slechts op 5 minuten lopen. Ideaal dus. Onze dagen waren simpel: uitslapen, shopjes en marktjes bekijken, naar het strand, lekker uiteten en nog wat drinken. Best vol te houden toch voor een klein weekje? Erg leuk en lekker was nog ons etentje bij een Arabisch restaurant waar we na afloop nog waterpijp hebben gerookt (geen zorgen, Jorien rookt nog steeds niet hoor). De rekening was echter iets minder. ;-(

23 en 24 november
Na een 10 uur lange reis kwamen we aan in Guanajuato. Dit stadje is tegen twee berghellingen op gebouwd en vele wegen verdwijnen in tunnels in de bergen en onder de stad door. De topografie is echt onmogelijk. Het stadje dateert uit de 15e eeuw en is/was zeer rijk aan zilver en goud. Het stadscentrum is geheel Unesco werelderfgoed. Omdat er een universiteit is met 20000 studenten is het ook zeer levendig. We hebben in deze plek heerlijk rondgewandeld en alle ´standaard´ toeristenplekken bekeken. Een heel leuk iets was Callejón del Beso, oftewel Steegje van de kus. Dit steegje is zo nauw, dat de balkonnetjes elkaar bijna raken van de wederzijdse straatkanten. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn de Callejoneadas actief. Diverse groepen (professionele) muzikanten met traditionele kleding trekken door de stad terwijl men muziek maakt en het publiek loopt dan mee. Dit was een zeer leuke ervaring. De muzikanten waren erg goed! Ook op het stadsplein, waar veel terrasjes zijn, treden continu muzikanten op en voor een paar peso speelt men een paar nummertjes voor je.

25 november
Tijd om weer naar Mexico City te gaan. Terug naar onze gastvrije vrienden. De rest van de dag ontspannen doorgebracht en ´s avonds met de zoon des huizes, zijn vrouw en nog een vriendin uitgeweest. Zij namen ons mee naar een aantal hippe clubs en dat was heel erg gezellig.

26 november
Deze dag zijn we naar Xochimilco (the place were flowers grow) geweest. Dit is een plek waar 180km kanaaltjes zijn en waar je met bondgekleurde gondels kan varen. Dat was lache; de Mexicaanse bandjes en Cocinas (keukentjes) zorgen voor het vertier. Deze dag zijn we met Irene, onze gastvrouw, op pad geweest.

27 november
Onze laatste dag samen met Suzan. De tijd is voorbij gevlogen! Op naar Teotihuacán. Deze ´must-see´ toeristen plek is een oude Azteken plek waar 2 joekels van piramides zijn. Dit was de grootste stad van deze beschaving en men heeft het deels gebouwd in de 1e eeuw (e.v.) na christus. Het bekendste van deze plek is de Pirámide del Sol, welke de 3e hoogse ter wereld is! Deze hebben we in 248 treden beklommen en dat gaf een super uitzicht over de stad, welke meer dan 3,5 km lang is. Indrukwekkend!

28 november
We hebben Suzan net naar de luchthaven gebracht en zelf gaan we morgen door naar de plaats Puebla en daarna reizen we rustig door naar het schiereiland Yacatán. Mexico heeft echt ons hartje gestolen. De steden zijn geweldig, de mensen ´leven´ hier echt, overal is muziek en cultuur, het is lekker weer, enz. We verheugen ons op alles wat we de komende 3 weken hier nog zullen zien. Zoals bekend vliegen we de 19e december naar Cuba en 3 weken later zijn we weer thuis! We hebben er veel zin om jullie weer te zien en hopen dat dat ook snel gebeurd.

Hasta Pronto

Liefs van Mark en Jorien

• 29 November 2006 - 07:49

Rob:

He luitjes,
    Dat ziet er zeer gezellig uit. Krijg zelf ook zin om Mexico te ontdekken. Schitterende foto's, prachtige cultuur (kunnen we Sinterklaas ook jullie kant op sturen?). Liefs, Rob, Line, Helene & Charlotte.

• 29 November 2006 - 08:02

Carola:

ook dit ziet er weer schitterend uit ! En het moet zo leuk zijn geweest om Suzan weer te zien (lieve foto's van de zussen samen).
    Tip voor jullie volgende reis... : Sulawesi. Wij zijn net terug, in een woord: schitterend !
    Tot gauw (bij Pius ??)
    Carola

• 29 November 2006 - 08:27

Suzan:

In een woord: geweldig!!!!
    Ik ben net thuis en heb nu alweer zin om op het vliegtuig te stappen....
    Nog maar 6 weken, maar dat wordt toch missen.
    Love you,
    Suus

• 30 November 2006 - 13:42

Steve:

There is never toooo MUCH Tequila!!!! Amazing pics, man Mexico looks stunning. Along with the two gorgeous ladies (Mark how did you get sooo lucky). I can't believe you guys are still on the road. I am just getting ready to head back out, Hawaii next Tuesday, then a quick trip home before London for New Years and then back to Thailand for divemasters until Apr. Europe is in my sights for 2007 though and can't wait to meet up with you guys again. Have a great Christmas and best wishes in the New Year!!

Steve

• 02 December 2006 - 12:16

Michel:

Eeeej!!! Das lange tijd geleden. Onwijs bedankt voor jullie kaart!! We hebben het even druk gehad (joh...) en kijk dus nu pas weer. Jullie verhalen lenen zich ook niet om even tussendoor te kijken, haha. Geweldig in ieder geval. Heele mooie foto's en leuke verhalen! Met de 3 kids gaat het helemaal geweldig. Je bent op tijd terug voor het concert van 12-01 haha, dus zie je dan wel weer. Geniet nog lekker daar, voor je het weet hebben jullie het ook weer 'druk'....
    Dikke kus en knuffel van ons!! Doeiii,
    Michel

• 03 December 2006 - 10:48

Pa En Ma:

Hoi Mark en Jorien,geweldig dat jullie Mexico nog in jullie "wereldreis"hebben opgenomen. Om jaloers op te worden.Fantastisch, dat Suzan geweest is.Je zullen heel wat te vertellen hebben gehad.Wederom prachtige foto's We tellen nu ook de dagen af voor Cuba.We zijn heel erg benieuwd hoe dat zal zijn.Liefs en groetjes van pa en ma.

• 05 December 2006 - 21:01

Majed&Ans:

Ola amigos, como esta usted? Super hoor Mexico. Voor ons is dat al lang geleden!!!Wij hebben toen Yucatan bezocht, maar ook Guatamala en ...Belize dat was ook geweldig.
    Ja wereldreizigers het ziet er allemaal geweldig uit en Cuba daar zouden wij ook wel eens willen kijken. Wij wensen jullie nog mooie weken toe, geniet er nog maar even van, hoe vieren de Cubanen oud en nieuw? Nog heel veel plezier en knuffels uit Middelburg.