Meeeeeggggiiiiiiccccoooooo - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van markenjorien - WaarBenJij.nu Meeeeeggggiiiiiiccccoooooo - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van markenjorien - WaarBenJij.nu

Meeeeeggggiiiiiiccccoooooo

Door: Mark en Jorien

15 December 2006 | Mexico, Playa del Carmen

¡Ola Amigos!

Hier weer wat leesvoer voor jullie:

28 november
Op deze dag moesten we weer afscheid nemen van Suzan. De tijd met zijn 3en is echt voorbij gevlogen. ´s Ochtends vroeg hebben we haar afgezet op de luchthaven. Wij besloten nog een dagje in Mexico City te blijven om even te relaxen en een kadootje voor de familie te kopen. Uiteindelijk hebben we ee foto laten afdrukken en in laten lijsten. Dat was nog lache, want je koopt eigenlijk een kale lijst en dan nog glasplaat, paspartou, achterkant, etc. Marks vakantiespaas werd op de proefgesteld, maar het lukte. Gelukkig waren ze er ook erg blij mee.

29 en 30 november
Tijd om nu echt te vertrekken en op naar Puebla. Deze stad ligt 2 uur ten oosten van Mexico City en heeft meer dan een miljoen inwoners. Deze stad heeft hele duidelijke Spaanse blaauwdruk. Er zijn meer dan 70 kerken en een zeer grote hoeveelheid Koloniaalse gebouwen met Azulejos (beschilderde keramiek tegeltjes). Het centrum is Unesco werelderfgoed. Buiten het heerlijke rondbanjeren en de kerken e.d., zijn we nog naar een oud Nonnenklooster geweest waar nu een museum in zit: Ex-convento de Santa Rosa & Museo de arte popular Poblano. Hier is ook een joekel van een orginele keuken te zien waar het tegelwerk en het aardewerk echt fantastisch is. Tevens zijn we nog 2 keer naar de bioscoop geweest. De eerst keer was lache: Mark had gevraagd of de film Babel in het Engels is. Ja zei de medewerker. Maar wat hij niet zei is dat er 4 talen in worden gesproken en die Spaans worden ondertiteld. We hebben dus 2 uurtjes plaatjes zitten kijken.

1 en 2 december
Op naar Veracruz. Deze kustplaats aan de Golf van Mexico is een plaats om te lang te bljven hangen zei de Lonelyplanet. Maar buite neen hele leuke Zócalo en het feit dat Peter en Cindy hier toevallig ook zouden zijn, was er niet zo veel te doen. We hebben wel een hele leuke avond gehad. We besloten daarom om de nachtbus naar San Cristóbal de las Casas te pakken. Dat was hels. Niet geslapen en zeer spartaanse wegen.

3 december
Verrot kwamen we aan. Even een hostel gezocht en een paar uurtjes geslapen. Dit bergstadje is zeer uniek omdat hier nog vele mensen wonen cq werken die afstammen van de oude Maya-beschaving. Buiten de zeer ontspannen sfeer, gekleurde gebouwtjes, bonte markt en roze, gele en blaauwe kerken is het erg leuk om die mensen te zien in de traditionele kleding. Deze plek staat ook bekend om de Amber die hier wordt gewonnen en verkocht. We zijn nog naar een kleine fototentoonstelling geweest waar veel traditionele mensen te zien waren. Erg leuk. ´s Avonds nog naar een Cubaanse bar geweest om even voor te proeven. (er werd trouwens Reggae gespeeld door een bandje).

4 december
Op naar Palenque. Een van de wonderen van Mexico. Een geweldige busrit. Genieten van het zien hoe de mensen buiten de stad leven. Een stuk minder luxe, dat wel, maar toch niet echt armoedig over het algemeen. Veelal wonen ze in primitieve huisje/hutjes, gebouwd van brede planken. De vrouwen wassen hun kleding in de rivier, mannen vervoeren zich op paarden en bewerken het land, waarop de vrouwen hun produkten (textiel, groente of fruit) weer aanbieden langs de kant van de weg. Mannen die hun fiesta houden in versleten hangmatten. Ze lijken geen zorgen te hebben deze mensen, ze leven, dat zie je aan hun sprekende gezichten, die ieder hun eigen verhaal vertellen. En dan natuurlijk nog de baby´s, gebonden in een bonte doek op moeders rug. Ja, mensen buiten de stad hebben een totaal ander leven, misschien wel harder, maar ze lijken het te aanvaarden en nemen het leven zoals het is; nemen met weinig genoegen en zien er gelukkig uit. Mooi, erg mooi en stof tot nadenken tijdens zo´n lange busrit...
Eenmaal in Palenque een hotelletje opgezocht en wat rondgebanjerd, waarna het alweer weer bedtijd was.

5 december
Sinterklaas vandaag! Buiten de Chocoladeletters en kruidnootjes hebben we niks gemist aan dit feest hoor. Juist blij dat we niet hoeven te dichten enzo...!

Goed..! Palenque staat bekend om zijn grote Maya ruinesite, dus op naar deze oude stad! Deze is gelegen in een supergroen jungle gebied en de architectuur van de gebouwen is subliem en wonderbaarlijk mooi. De stad werd 100 jaar voor Christus al voor het eerst bewoond en is tevens de grootste en meest indrukwekkende stad van Mexico. Hij bestaat uit verschillende tempels met tombes, binnenplaatsen en vele andere gebouwen met een doolhof van gangetjes, poortjes en kamertjes, maar ook hoge trappen die je naar de toppen van de hoge tempels brengen en je een mooi uitzicht over de stad bieden. Ja, deze stad is heerlijk om een dagje in rond te banjeren, jezelf te verwonderen over al het moois en waar je je gemakkelijk kan verliezen in de tijd. Heerlijk!

6 t/m 9 december
Lange busrit naar het stadje Mérida. Eenmaal daar de bus naar het centrum gepakt (dachten we) maar na een half uur waren we weer precies op dezelfde plek als waar we begonnen! Zwetend een combi gepakt, die overbeladen was. Na wat prop en vouwwerk lukte het ons om alles erin te krijgen. Gelukkig gingen we nu wel goed en ook vonden we al snel een leuk hostel, gevestigd in een enorm gaaf oud pand en gelegen aan de bruisende Zócalo (stadsplein). Toplokatie dus en hebben dan ook vanaf ons balkon heerlijk alle bedrijvigheid zitten aanschouwen. Erg vermakelijk.

De volgende dag de stad bekeken. Het was zonnig en een lekker temperatuurtje hiervoor. ´s Avonds liepen we zomaar tegen een muzikaal straatfestival aan, wat erg leuk was door alle traditionele muziek en dansen.
Na deze stad naar de volgende Maya site, genaamd Chichén Itzá. Dit is 1 van de beroemdste en best gerestaureerde Maya steden van de Yucatán Peninsula. Erg uitgestrekt en mooi. Het leuke ook aan deze site was dat er veel interessante beschrijvingen van de ruines was, wat het voor soort gebouwen waren geweest en waarvoor ze dienden. De mooiste was toch wel de piramide, die helaas niet meer beklommen en betreden mocht worden.

Na dit moois door naar Tulum, om daar de volgende dag onze derde Maya site te gaan bekijken. Deze is erg bijzonder omdat hij strak aan de heldergroene Caribbische zee ligt en omgeven wordt door een 5 meter hoge muur die wel een aantal meters dik is. Hoewel andere Maya steden al lang en breed verlaten waren, is deze belangrijke handelsstad nog lang bewoond geweest (tot het einde van de periode 1200 - 1500).

Besloten direct door naar Playa del Carmen te gaan om daar onze laatste anderhalve week door te brengen aan het strand. Beginnen nu zo langzamerhand echt een beetje moe te worden van continu verkassen en hebben erg behoefte aan even een vast plekje.
Het weer werd er alleen niet beter op: hoe dichter bij we bij Playa del Carmen kwamen, hoe slechter het weer werd en helaas regende het bij aankomst en stopte het anderhalve dag later pas. Ons dus maar vermaakt met films kijken, uitslapen en tussen de buien door winkeltjes kijken.
Ons nog wel een avondje goed vermaakt in een discotheek met een goede live band die ook salsa speelde. Ons hart weer lekker kunnen ophalen met dansen dus.

12 t/m 15 december
Ongelofelijk: een dag zon! Wij natuurlijk direct op het strand gaan liggen. Heerlijk. Daar hadden we echt veel zin in. Lekker dobberen in de zee van 25gr. Al jaloers?? Donderdagavond nog naar een Cubaans cafe geweest met geweldige live salsa muziek. Wat een topband. Wederom heerlijk gedanst. Vandaag is het trouwens gewoon weer shit weer hoor... Toch vermaken we ons wel hoor hier. Playa del Carmen is een leuke relaxte kustplaats met veel leuke kroegjes met happy hour en live muziek, maar met name natuurlijk ook de mooie witte stranden en groene zee. Hopen dat we hier nog minimaal 1 keer van mogen genieten mét zon!
Nog een paar dagen te gaan tot de 19e en dan vliegen we naar Cuba. We kunnen ook hierop weer niet wachten en kijken uit naar het weerzien met Mark zijn ouders en natuurlijk ook naar andere cultuur en natuur.
Waarschijnlijk is dit ons laatste bericht voor dat we thuis komen. Internet schijnt erg duur te zijn in Cuba. De 18e zullen we dan ook waarschijnlijk voor het laatst online zijn. We wensen jullie allemaal een fijne én witte kerst toe en een heel mooi 2007.
We zullen aan jullie denken in dat koude kikkerlandje, als wij een rummetje drinken onder de kerstpalmbomen!
¡Hasta Pronto! Liefs Mark en Jorien

• 16 December 2006 - 09:18

Pa En Ma:

Wederom leuk verslag en prachtige foto's.Nog 3 nachtjes en dan is het zover, na bijna een jaar.Tot dinsdag, liefs pa en ma.

• 16 December 2006 - 22:54

Rob & Line:

Ziet er weer prachtig uit. Zeer leuk ook met die familie op de brommer. CU soon! Liefs van ons.

• 17 December 2006 - 11:19

Carola:

Geniet van jullie laatste weekjes als onbezorgde wereldreizigers.
    Fijne Kerstdagen en lekker salsa-dansend 2007 in !

• 17 December 2006 - 12:31

Sabrina:

He kanjers,
    Het ziet er weer prachtig uit, volgens mij is dit wel het mooiste land waar jullie zijn geweest!! Geniet er nog maar even van.Veel plezier met Mark zijn ouders en tot gauw!!Dikke kus Sabrina

• 20 December 2006 - 13:18

Josee:

hallo luitjes, eindelijk weer eens een berichtje van ons uit het noorden. Het kan nog net voordat jullie in januarie weer thuiskomen. Natuurlijk blijven we van jullie op de hoogte dmv laatste bericht en via je ouders. Ook van Marion, die was hier een paar weken geleden en we hebben lekker bijgekletst. De kerstversiering is weer uit de doos gehaald en Frans heeft buiten in het "bushokje"iets heel gezelligs gemaakt. Boompje gekocht en versierd, houten schutting geplaatst en de beeldjes tussen mos en denneappels op de tafel gezet, dus bijna een levende kerststal, vooral als savonds de lichtjes branden. Wij willen jullie een hele gezellige kerst toewensen en een mooie jaarwisseling. 2007 zal totaal voor jullie anders worden maar met geluk, liefde en gezondheid gaat dat absoluut lukken!!!! Heel veel liefs van Frans en Josee en tot spoedig ziens. XXXXX doei

• 10 Januari 2007 - 15:01

Ingmar Hofman:

Beste Jorien & Mark,

Welkom thuis!! Via deze site heb ik jullie reis prima kunnen volgen. Prachtige foto's hebben jullie gemaakt. Alvast veel plezier in Nederland. Groetjes....Ingmar