Maleisie Peninsular: diverse gezichten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van markenjorien - WaarBenJij.nu Maleisie Peninsular: diverse gezichten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van markenjorien - WaarBenJij.nu

Maleisie Peninsular: diverse gezichten

Door: Mark en Jorien

24 Februari 2006 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve lezers,

Na een lange rit zijn we in Maleisie aangekomen en onze eerste bestemming hadden we eigenlijk gekozen omdat ie erg handig lag tov Thailand: Puala Penang. Dit is een eiland wat zeer dicht tegen het vaste land aanligt en eigenlijk weinig van een eiland heeft. Dat bleek wel toen we 's avonds aankwamen in Georgetown. De minivanchauffeur stopte de bus en we moesten eruit. We dachten echter dat we met een boot zouden gaan (dat had de kerel gezegd toen we boekten voor onze trip) en dus waren we erg moeilijk te overtuigen dat we er waren, maar wat bleek, men had een 8km lange brug gelegd waar we ongemerkt overheen waren gegaan (het was donker). Maar goe, Guesthouse opgezocht (in Chinatown in de tippelzone bleek al snel) en dat was redelijk goed. De volgende dag besloten we op pad te gaan naar de Botanical Garden en naar Penang Hill. Toen we de gare bus instapten zagen we een grappig bordje hangen: zie foto. De Garden was erg mooi, maar metname de grote hoeveelheid apen die daar in het wild rondlopen was erg leuk. Het grappige is eigenlijk hoe snel je merkt dat je in een totaal ander land bent aangekomen: Maleisie is gestructureerder en (wat) netter. Men rijdt niet in Pick ups en er zijn veel snelwegen en rijtjeshuizen/flats. Desalniettemin is er genoeg golfplatenwerk aanwezig en zijn de prijzen laag, behalve van alcohol @*&$^*&%!*. We zijn dus gaan afkikken ;-).
Penang Hill is een berg (jawel!) die net buiten de stad ligt en waar je met een kabeltreintje naar de top gaat op 900meter. Het uitzicht was erg mooi en de hoeveelheid apen was wederom fenomenaal. 's Avonds gegeten in India Town, waar je direct het idee krijgt een Bollywood filmset op te lopen. Echt lache.

We kwamen die dag ook nog een gepensioneerd Nederlands stel tegen die 10 dagen op Penang verbleven, wat wij echt niet snappen, want zo bijzonder is dat eiland niet. We hebben dan ook voor de volgende dag een busticket geboekt naar de Cameron Highlands. Was 's ochtends nog effe stressen, want de stadsbus naar het busstation kwam niet opdagen, dus op de valreep een taxi gepakt, die niet goed wist welk busstation we bedoelden. Gelukkig ploften we net op het nippertje en drijfnat van het zweet en zenuwen op de busbank naar de Highlands. Het was ongeveer 6 uur rijden, waarvan de laatste anderhalf uur slingerde slang door de bergen omhoog. We waren direct onder de indruk van de mooie natuur.
Bij aankomst met een kereltje mee naar een knus guesthouse. De volgende dag besloten we om 1 van de 13 trekkings te doen door de jungle. We begonnen met frisse moed aan nummer 8, die we niet konden vinden. Vervolgens nummer zeven gezocht en na ongeveer al een uur gelopen te hebben, gevonden! De trekking startte echt midden in dichtbegroeide jungle. Moedig begonnen we aan de tocht, maar helaas, na een kwartier ploeteren, klimmen en glibberen kwamen we tot de conclusie dat we ons kapmes vergeten waren en het niet mogelijk was de tocht voort te zetten... Inmiddels al ruim anderhalf uur onderweg, besloten we dan toch maar een makkelijke route te gaan bewandelen, die adembenemend mooi was. Wouw, wat een natuur zeg. Watervallen en honderden verschillende planten, palmen, bomen en heel veel geluiden leidden ons door de jungle voor twee en een half uur lang. Echt genieten. (Mamma Agnes, is jouw bananenplantje ook al zo groot?!).
De tocht eindigden wel ergens in de middle of nowhere. Samen met een ander stel opgelopen naar de hoofdweg en het bleek nog 10 km naar het dorp te zijn. We konden een andere tocht door de jungle nemen om de weg af te snijden, maar die bleek ook niet te doen zijn. Toen uiteindelijk maar teruggelift. Mooie, maar vermoeiende dag.

Volgende dag met reteveel spierpijn in alle lichaamsdelen een dagtrip gemaakt langs de volgende bezienswaardigheden: rose garden, honeybee farm, strawberry farm, Butterfly garden, Chinese Tempel, maar het allermooiste waren nog de theeplantages, waar het ons eigenlijk ook om te doen was. Dit is echt onbeschrijflijk mooi en groots. (Zie foto's, die zeggen meer dan genoeg).
's Avonds vier Nederlanders ontmoet van onze leeftijd en daar een gezellige avond mee gehad en tips uitgewisseld.

We besloten de volgende dag weer verder te reizen naar Kuala Lumpur. De terugreis naar beneden was super. Je kan je ogen gewoon niet van de natuur afhouden, zo mooi.

Van de Cameron Highlands belanden in Kuala Lumpur is een echte cultuurshock want KL is hectisch! Maar dat mocht de pret niet drukken natuurlijk. We hadden al snel een Guesthouse gevonden, wat al een verhaal apart is. Het was een erg gezellig huis, maar er waren zeg maar meer bezoekers dan degene die betaalde: ongedierte in de vorm van ratten en buiten kakkerlakken. Daar kregen we erg de kriebels van, maar ze waren eerder banger voor ons dan andersom. Je moet wat voor een betaalbare hut in KL.
Op onze eerste siteseeingdag zijn we naar de Petronas Towers gegaan. Dit zijn met 452 meter de hoogste Twin Towers ter wereld en heeft 1,9 miljard USDollar gekost. Erg indrukwekkend. Er is op de 41ste verdieping een loopbrug (de torens tellen er 88) die je mag bezoeken. Daarvoor moet je wel een uur in de rij om een gratis kaartje te krijgen en dan vervolgens een paar uur wachten voordat je erin mag. Gelukkig kan je dan gewoon weggaan en later terugkomen. De buitenkant is eigenlijk indrukwekkender dan het uitzicht, maar het was een superervaring. Er is ook een Shoppingmall bij die zo modern is dat menig westers malletje erbij in het niets valt. Van Gucci en Prada tot AV zaken waar ze flatscreens verkopen van een paar meter doorsnee.

Over shoppingmalls kunnen we ook wel een hoofdstuk schrijven trouwens want daar zijn er echt veel van en de een is nog luxer en groter dan de ander.

Ons Guesthouse zat in China Town waar zich ook een avondmarkt bevond: Petaning Street. Dit is een bonte verzameling van kraampjes waar ze kleding, horloges, tassen, schoenen, pennen, etc verkopen. Het is nog goedkoper dan Thailand. Daar hebben we diverse avonden geshopt, dat moge duidelijk zijn.

De volgende dag zijn we naar de Batu Caves gegaan. Dit zijn grotten aan de rand van de stad. Nu was het toevallig ook Hindu-offerfeest terplekke en we belanden dus weer in een Bollywoodfilmset. Echt lache. Een van de offeringen die we zagen was een meisje die de trap van 270 tredens naar de grot toe opging op haar knieen. :-| Het leek een beetje Palm Pasen feesie, vanwege het fruit e.d.. De grot was oke, maar het leukste was de hoeveelheid apen: zeker een stuk of 50 waren er en ze lieten zich gretig voeren door de toeristen. Daarna zijn we naar een Koloniale buurt gegaan waar we het oude Britse Hoofd Kantoor, treinstation en postkantoor hebben gezien. Erg mooi. Daarna doorgelopen naar Lake Garden waar je o.a. een vogelpark hebt. Dat was een takke eind lopen en aangekomen bleek de entree zo allemagies duur dat we niet naar binnen zijn gegaan. Wel nog een Moderne Moskee bekeken, waar ze in NL nog wat van kunnen leren. Kortom, erg diverse dag.

's Avonds ontmoette we Chantal en Vincent, een stelletje van onze leeftijd die ook een wereldreis maken. Erg toffe lui en we besloten de volgende dag samen naar FRIM te gaan. Joost een andere NL'er ging ook mee. Dit is een 1500Ha groot onderzoeksproject naar bosgroei. Daar hebben ze een loopbrug over de toppen van de bomen in de jungle. De tocht ernaartoe was erg mooi alleen bleek de brug gesloten op maandag :-( . Desalniettemin erg veel plezier gehad met z'n allen.
's Avonds weer naar een Shoppingmall omdat we daar wilden bowlen. Uiteraard was die Bowlingbaan ook al dicht, maar deze Mall was bizar: er zat een pretpark in met een super achtbaan! Toen naar de Reggae-bar gegaan en gezellig gepooled. Drank is nogal duur in de kroeg in Maleisie, dus hadden wij armzalige backpackers een fles whiskey in onze tas meegenomen en bestelden we alleen maar Cola.

De volgende dag hebben we wat praktische dingen gedaan en 's Avonds een tweede Bowl-poging gedaan in de grootste Shoppingmall van Zuid-Oost Azie. Dit is echt een bizar complex. Je komt binnen door een leeuwenhoofd en er is o.a. een schaatsbaan en 300 winkels. Hier hebben we dus wel gebowled op een van de 48 banen en we hebben super veel gelachen. Dit omdat we o.a. witte sokjes aanmoesten in onze mietige bowlingschoentjes. Staat altijd leuk bij een Short of een rokje. Voor de terugreis hebben we een taxi genomen en de chauffeur bood aan om ons gratis langs de Petronas towers te rijden zodat we avondfoto's konden maken. Dat was echt een heel mooi gezicht.

De dag erna zijn we op doortocht naar Singapore gegaan waar we dus nu zijn. Ook dit is een gave stad maar daarover volgende keer meer.

Liefs van ons

• 24 Februari 2006 - 09:14

Pa En Ma:

Wat fantastisch weer, we hadden niet verwacht, dat jullie na 10 dagen al weer zo'n lang verslag zouden kunnen schrijven. Jullie beleven echt veel en wat een prachtige foto's. Het is daar ook wel vochtig warm zeker? Lekker zeker Jorien al dat ongedierte in je guesthouse? Als ik nog denk aan die kakkerlak in m'n koffer(terwijl ik die toch op slot hield).Slaapt niet echt lekker,maar dat zal wel vrouweneigen zijn! Veel plezier wensen je, pa (Arthur) en ma(Annette).

• 25 Februari 2006 - 14:17

Carola:

Vergeet niet in Singapore te genieten van een Singapore Sling... proost !

• 26 Februari 2006 - 10:42

Francien:

te gekke verhalen allemaal mark en jorien, echt geweldig om dat allemaal mee te kunnen maken, toppie! we missen jullie
    ik kruip gauw weer achter de computer voor een mailtje liefs en kusjes CIen

• 27 Februari 2006 - 16:54

Michel:

............zucht.........Echt heel gaaf om jullie ervaringen te mogen lezen. Blijf ervan genieten en besef wat jullie allemaal doen!!! Dikke kus..

• 01 Maart 2006 - 07:17

Rob & Fam:

Mooi verhaal en super foto's, echt genieten. Geniet ervan!

Liefs,
    Rob, Line, Helene, Charlotte & Senna.

• 02 Maart 2006 - 12:13

Jos:

Hé lui,
    eindelijk heb ik jullie adres. Direct 's effe gekeken. Tjee, wat maken jullie veel mee. Geweldig hoor! 't Is net een hele grote vakantie !!!! Ben best jaloers.
    't Is hier net carnaval geweest. Daar moet ik nog wel een beetje slaap van inhalen maar was heel gezellig. Jordi heeft het heel leuk gehad in de Mini Raad en ik als lid van het oud Prinsen Convent. Het koffieconcert was anders dan anders met Fusica. Het "Carnavals-orkest" (=leerling orkest aangevuld met 14 muzikanten uit de Fanfare) onderleiding van een te gekke clown Soj heeft de show gestolen. Maandag al vroeg naar Oeteldonk (= Den Bosch) voor de optocht (niet gezien, te druk) en 's avonds naar een feest in Drunen. Dinsdag ben ik samen met Jordi naar de optocht in 't Krabbegat (= Bergen op Zoom) geweest. Te gek !! Prachtige optocht. Woensdag weer werken en nu ook. Als ik dan jullie verhalen lees, wil ik ook weer jonger zijn en zoiets gaan doen.
    Ik wens jullie nog veel plezier en hou jullie verhalen in de gaten.
    Groeten, Jos.