Kota Kinabalu: de poort naar avontuur! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van markenjorien - WaarBenJij.nu Kota Kinabalu: de poort naar avontuur! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van markenjorien - WaarBenJij.nu

Kota Kinabalu: de poort naar avontuur!

Door: Mark en Jorien

15 Maart 2006 | Maleisië, Kota Kinabalu

Lieve lezers,

In de vorige log al verteld dat we eerst naar Kota Kinabalu zijn gereisd om een nieuwe camera te kopen. Kota Kinabalu is een kleine stad aan de zee die leuk is. In de stad is niet bijzonder veel te doen, maar toch is er een prettige sfeer.

Van een stelletje dat er net was geweest (die we in Semporna hadden ontmoet) hadden we de tip gekregen om in een bepaald hostel te verblijven. Bij aankomst bleek deze vol en de andere favo's idem dito. Daarom besloten om in een hotelletje te gaan voor 1 nacht. Leek schoon en was betaalbaar. 's Avonds na het eten naar de kamer toe en toen zagen we een kakkerlak. Niet erg, gebeurt wel vaker. Maar 1 werd 2 etc. Ff insectenspray gehaald bij de receptie, maar op een gegeven moment had Mark er al 25 omzeep geholpen en het leek erop dat door het gif wij de volgende gingen zijn. Toch maar een andere kamer gevraagd, maar er was er nog 1 zonder ramen en het stonk vreselijk muf. Schoon beddegoed gevraagd (zaten haren in het aanwezige). Gelukkig was het hostel de volgende dag wel beschikbaar en dat was echt super. Net nieuw en heerlijk schoon. Die dag tevens besteed om een camera te kopen. Eerst internetten om test en reviews te lezen en toen de stad in. Als je een Digitale Spiegelreflex zoekt, moet je hard zoeken omdat het boven het gemiddelde budget is voor de locals. Maar toch 2 winkels gevonden en zo het geschiede.

De volgende dag een trip gemaakt naar Kinabalu national park en de Poring Hot Springs. De tocht er naar toe (6.10 uur vertrokken) was geweldig. De zon kwam net op en in het dal hing mist. De camera maakte direct overuren. In het nationale park ligt de hoofdatractie: Mount Kinabalu, een berg van 4100 meter hoog en makkelijk te beklimmen. Dat wilden wij ook, alleen de tocht en het verblijf op de berg is erg duur. Daarom besloten het niet te doen. Het park en het uitzicht waren ook fantastisch.

Toen zijn we doorgegaan naar de Poring Hot Springs. Dan ben je eigenlijk aan de andere kant van het nationale park en daar een kleine wandeling van een paar uur gemaakt. Alles is super mooi en door de ouderdom van de jungle is alles groots. Tevens nog een Canopywalk gedaan op 41 meter hoogte tussen de boomtoppen door. We hadden trouwens een gids die ons van alles en nog wat vertelde over het woud. Daarna naar de Hot Spring. Op zich een beetje amateuristisch opgezet geheel, maar de prive hot tubs met jacuzzi hebben we voor een uur gehuurd. Heerlijk ontspannen in water van 40 graden rechtstreeks uit de grond. Daarna zijn we weer naar KK gegaan.

De dag erna een museum bezocht, maar deze was lachwekkend. Het telde 4 verdiepingen, maar omdat we bang waren dat onze lachspieren het zouden begeven zijn we na 1 verdieping weggegaan. Toen nog maar ff een shoppingmall ingedoken en wat rondgehobbeld. Daarna naar een boulevard gegaan en van een schitterende zonsondergang genoten.

De volgende dag zijn we doorgereisd naar de Filippijnen. Op zich is er nog veel meer te doen hier, maar duiken hadden we net gedaan en de Oerang Utangs in het opvangcentrum zien we toch liever in de natuur.Tevens is dit gedeelte van Maleisie best duur in verhouding tot het westen. De dingen die we dus in andere landen ook nog gaan doen hebben we dus overgeslagen.

Volgende keer meer over De Filippijnen. Erg mooi land met een aparte bevolking.

Liefs van ons.

• 15 Maart 2006 - 09:34

Pa En Ma:

De nieuwe camera doet het inderdaad goed: echt mooie foto's , maar de vorige waren ook mooi hoor! Je moet ook geen hoogtevrees hebben als je over een touwbrug loopt (of wankelt).Hoe gaat het met surfen, Jorien? Heb je daar ook foto's van genomen? Liefs pa en ma.

• 15 Maart 2006 - 15:42

Rob:

Amigo's

Leuke & mooie foto's. Let erop dat je overdag ook flits gebruikt om portret foto's aantevullen, anders is je gezicht soms moeilijk te zien.

Liefs,
    Rob.

• 15 Maart 2006 - 19:54

Ska:

Ha Mark en Jorien,

Ik heb net even jullie laatste berichtjes gelezen, erg leuk zeg die verhalen en wat een mooie foto's! Die nieuwe camera is volgens mij een goede aankoop geweest. Frank en ik hebben net onze eerste vakantie erop zitten, maar daar was het een stuk kouder, maar zeker ook erg leuk. Veel plezier verder.

• 19 Maart 2006 - 13:12

Jeroen En Francien:

lieverds volgens mij hebben jullie daar een heerlijk leven! maar je moet wel je moppie aan zetten!!! kon jullie niet bereiken en wil jullie nu werkelijk graag spreken! liefs ons

• 23 Maart 2006 - 14:38

Chantal En Vincent:

Hee luitjes,
    Hier Tal en Vin (jaja ontmoet in Kuala Lumpur)
    Vandaag eindelijk ff jullie weblog gecheckt. Wij zitten nu nog in Sumatra en vertrekken zondag naar Jakarta! Niet te geloven......ik was ook gepakt door de bedbugs...ik (Chantal)zat helemaal onder van top tot teen en het duurde 2 weken! En nog erger...we ontmoette een Duits stel in Sumatra die in ze ook haddan opgelopen in jawel hetzelfde guesthouse!!!!!Wow wat gaaf klinken de verhalen van Sipandan....we houden het nog steeds in gedachten om er ook naar toe te gaan. Hoop dat alles goed met jullie gaat! en dat jullie erg genieten!
    Dikke kus en tot mails
    Tal en Vin

• 23 Maart 2006 - 16:01

Ans Beukers:

Hallo, Jorien en Mark. Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan je ouders Jorien, reuze gezellig overigens. (ik ben een nicht van je vader)Heb de foto's bekeken en het verslag van jullie geweldige ,reis tot nu toe, gezien. Groetjes en heb het fijn!!!!!!!

• 24 Maart 2006 - 16:40

Steve:

Hey guys

I can't read a word of on this site, but always check out for new pics. I have returned home and busy taking care of family and making plans for another trip in the fall. I actually miss the life in Thailand. Have fun and i think your pics of Borneo has convinced me to dive there next year.

Miss you guys

Steve

• 28 Maart 2006 - 11:27

Ianthe:

Wauw, Jorien, wat geweldig om jullie weblog te lezen, heel inspirerend! Helaas heb ik mijn auto in de prak gereden in Schotland en ben ik weer terug in NL aan het solliciteren geslagen. Moet weer doekoe bij mekaar sparen voor een volgende trip :)Geniet er nog lekker van!