Sydney: No worries mate! - Reisverslag uit Sydney, Australië van markenjorien - WaarBenJij.nu Sydney: No worries mate! - Reisverslag uit Sydney, Australië van markenjorien - WaarBenJij.nu

Sydney: No worries mate!

Door: Mark en Jorien

10 April 2006 | Australië, Sydney

Hallo lieve luitjes!

Is het weer al wat beter aan het worden daar? Hier in Sydney is het gemiddeld 25 graden. Helaas hebben we maar 1 keer de mogelijkheid gehad om op het strand te liggen, omdat we het errug druk hebben gehad met het kopen van een busje en rondwandelen in Sydney. Gelukkig gaan we nog maar een paar honderd stranden tegemoet...!

Onze vliegreis was erg goed te doen vanaf Kota Kinabalu. Na vijf uur wachten op Brunei door naar Sydney in een superdeluxe vliegtuig (met eigen tv!). We kwamen ’s ochtends vroeg aan, allebei niet geslapen en dus best moe.
Onwijs raar om ineens weer in de westerse wereld te zijn. Allemaal blanke mensen en iedereen spreekt Engels enzo.... Ook de prijzen waren even wennen (en nog steeds eigenlijk).
We verblijven in een Backpackershostel in de buurt Kings Cross. Hiervan zeggen ze dat dit de rosse buurt is van Sydney, maar daar is buiten wat “adult shops” en hier en daar wat rode lichten, weinig van te merken. We hebben in ieder geval een grote kamer met tv, bad, balkon en klein koelkastje. Er is een grote keuken, waar iedereen zijn maaltje kan koken. De afgelopen dagen hebben een aantal gasten een gerecht uit eigen land klaargemaakt. Zo hebben wij roerbakgroente met gehaktbal (jawel!) en gebakken aardappeltjes klaargemaakt. Vonden ze zowaar erg lekker. Maar ook de Italiaanse lasagna en Zuid Afrikaanse boboti waren goed te eten! Gezellig verblijf dus.

Ok, over Sydney, wat is deze stad enorm groot, maar wat mooi en veelzijdig zeg. We hebben hier nu ruim anderhalve week doorgebracht, waarvan we bijna elke dag op pad zijn geweest en hebben nog niet alles gezien!

De eerste avond hebben we natuurlijk direct ingewijd met het drinken van een wijntje! Hier hebben we echt lang naar uitgekeken.(De laatste dronken we namelijk in NL). Heerlijk joh! Waren wel na twee wijntjes al behoorlijk aangeschoten, maar dat kon de pret natuurlijk helemaal niet drukken...!

Verder veel gedaan: Als eerste natuurlijk het beroemde operagebouw en de Sydney Harbour Bridge gaan bekijken vanaf Circular Quay (zegge: Key, als in sleutel). Van daaruit een wandeling gemaakt door de buurt The Rocks, het oude, pitoresque (hoe schrijf je dat eigenlijk?!) gedeelte van Sydney. Geweldig om daar door de straatjes te slenteren en te genieten van leuke oude pandjes, schattige terrasjes, live bandjes op straat en een kleine markt met home made producten. Iets verder uit het centrum neergeploft in een klein parkje en boven op de heuvel zitten genieten van het geweldige uitzicht over de stad.

Tussen Kings Cross en Circular Quay staat de St. Marys Cathedral, een mooie bezienswaardigheid. Daarnaast liggen de inmens grote Royal Botanical Gardens. Hier kan je echt uren doorheen wandelen, zonder dat je twee keer hetzelfde ziet. Ook zijn hier de Bats te bewonderen. Honderden, misschien wel duizenden hangen in de toppen van de bomen te wachten tot het donker wordt, om vervolgens uit te vliegen. Superbijzonder!

Tijdens het rondwandelen in het stadscentrum valt het ons op dat alles er zo geweldig, goed verzorgd en schoon uitziet. Het ene mooie gebouw na het andere doemt voor je neus op. Zelfs het ziekenhuis is een lust voor het oog. Buiten alle stijlvolle oude panden, is er natuurlijk veel moderne nieuwbouw, maar dit hebben ze hier goed te weten combineren, zonder dat de sfeer van het oude verloren gaat.

Verder zijn we met de boot naar Manly gegaan en daar een wandeling gemaakt naar North Point, waar de indrukwekkende hoge cliffs zijn te bewonderen. Toen we terugkwamen ging de zon net onder, wat ons adembenemende mooie foto's heeft opgeleverd.

Het was ook mooi wandelen door de “Eastern Suburbs” van Sydney. Deze buurten staan vol met Koloniale huizen, wonderlijk mooi en zo veel uitstraling. In Watsons bay, ook in het oosten gelegen, zijn veel schattige vissershuisjes en kleine, oude kerkjes te zien.
The Gap, in Watsons bay gelegen, is een cliff-top, die je een geweldig mooi uitzicht geeft over de oceaan en natuurlijk Sydney.

Op zaterdag hebben we de Bazaar bezocht in de buurt Paddington. Hier staan tientallen kunstenaars hun art te verkopen, van schilderijen en sierraden, tot kleding en kleine hebbedingetjes aan toe. Echt een leuke 'struin'-markt. 's Avonds uitgeweest met twee oude bekenden van Khao Lak (Thailand), die beide in Sydney wonen. We hebben een aantal kroegen aangedaan en ons natuurlijk lekker laten verwennen/ trakteren, zoals in Singapore toen...!

Onze enige stranddag hebben we natuurlijk doorgebracht op Bondi Beach (zegge: Bondai Beach). Het waaide behoorlijk hard, wat spectaculair hoge golven van wel 3-5 meter veroorzaakte. Er waren zelfs een paar surfers die het lef hadden onder deze wilde omstedigheden te gaan surfen en natuurlijk veel bekijks hadden. Ze werden wel goed in de gaten gehouden door de zogenaamde 'Surf Rescue'.

Buiten al dit leuke vermaak zijn we driftig op zoek geweest naar een busje. We hebben er gelukkig 1 gevonden uiteindelijk, maar het viel nog niet mee. Een keer hadden we besloten om een bod uit te brengen (we hadden zelfs een proefrit gemaakt), bleek dat ie net onder onze neusjes verkocht was. Dat was echt zuur.
Maar goed, na wat zweetdruppels en veel gezoek wel geslaagd en hopelijk kunnen we 'm morgen ophalen. We kunnen echt niet wachten om de rest van Australie te gaan ontdekken. Op naar het echte avontuur!

Vandaag gaan we ons hier op het gemakkie op voor bereiden en genieten van de laatste dag in Sydney.

Dag lieve luiten, tot de volgende keer!

• 10 April 2006 - 08:48

Marten Korndorffer:

Ha die Mark en Jorien,

Sydney is toch inderdaad een superstad! Hebben jullie nog pelikanen door de stad zien lopen (en dan vooral bij de vismarkt uiteraard!). Tips voor een stop zijn: Broken Head (Tallow Beach), Byron Bay (Dolfijnen en walvissen), Noosa, Fraser Island (kan je voor plmn 30 $ een rondje vliegen)

Groeten en nog heel veel plezier,

Marten

• 10 April 2006 - 17:20

Carola:

Super leuk om weer van jullie te horen ! Ik ben en blijf nog steeds jaloers, haha.
    Hier wil het nog maar niet echt warm worden, gelukkig schijnt de zon wel. Met Pius X zijn we druk bezig met de voorbereiding van het concert op 19/5, deze keer in samenwerking met een kok!!! Ben heel benieuwd hoe dit zal worden.
    Gezellig Pasen (nog eieren zoeken tussen de Aussies ... ?).
    Groetjes, Carola

• 12 April 2006 - 08:37

Pa En Ma:

Het blijft allemaal geweldig.Het tijdsverschil is inderdaad maar 8 uur , geeft weer wat meer ruimte om te bellen. We waren heel blij om jullie stemmen weer eens te horen. Geniet van jullie rondreis en hopelijk slaapt het een beetje in jullie bus.Liefs en gr. pa en ma.

• 16 April 2006 - 22:11

Patrick:

Ha die Mark en Jorien,
    Hier een bericht vanuit Bolivia. Gaan jullie ook nog naar Zuid Amerika? Het is hier echt schitterend, supermooie natuur en hele aardige en mooie mensen. Ik heb een geweldige tijd in Cusco, Peru gehad en ben nu op doorreis door Bolivia richting Chili, dan Argentinie en daarna Brazilie!
    En jullie hebben ook niet te klagen zo te lezen en te zien op de foto´s! Leuke verhalen en ga zo door! Mochten jullie nog interesse hebben in mijn avonturen, hier is mijn site:
    patrickdehoogh.waarbenjij.nu
    Chau!!!!

• 21 April 2006 - 13:54

Rob:

Het zier er allemaal goed uit. Het belangrijkste was dat we weer konden bellen! Wil je ook wat foto's van jullie zelf op de site plaatsen?...Leuk om jullie 'smoeltjes' ook af en toe te zien.

Liefs vanuit NL.
    Rob.

• 22 April 2006 - 18:27

Marjon:

Hé Jorien, ik heb julie site van Suzan gekregen en wát fantastisch zeg! Vooral de verhalen in Thailand zijn onwijs herkenbaar! Ben er zelf ook 2 keer geweest en Rob natuurlijk ook in Aussi! Ik krijg gewoon reiskriebels van jullie verhalen en foto's! Ik zit ook niet stil want maandag vertrek ik met een vriendin naar The Big Cit. Een week New York waar ik vreselijk veel zin in heb. Ik zal jullie laten weten hoe dat was, wellicht een aanraden als aanvulling op jullie wereldtrip! Veel plezier en doe voorzichtig in The Outback! Voor je 't weet strand je en wordt je pas na 40 dagen gevonden (zie krantenbericht vorige week!) Doei
    Marjon!