Genieten in het kwadraat - Reisverslag uit Exmouth, Australië van markenjorien - WaarBenJij.nu Genieten in het kwadraat - Reisverslag uit Exmouth, Australië van markenjorien - WaarBenJij.nu

Genieten in het kwadraat

Door: Mark en Jorien

24 Juli 2006 | Australië, Exmouth

Daar zijn we weer. Iets sneller dan normaal, zodat we niet zo'n heel lang verslag hoeven typen in een keer. (Jorien gaat ook haar best doen om de verhalen wat minder uitgebreid te vertellen!).

Nog even wat persoonlijke reacties van Jorien:
Piet, Paulien, Astrid, Dick en Debbie, dank jullie wel voor de felicitaties! Jullie mogen best vaker reageren hoor, duurt namelijk weer een jaar voordat ik jarig ben...
Daan, leuk dat je ook wat van je hebt laten horen. Ik hoorde dat je een sax hebt gekocht. Supergaaf!!! Hoe was het bigbandconcert?
Carola, heb je ook lekker gespeeld? Is het nog steeds 37 graden trouwens? Hoop dat het een beetje uit te houden is. Tja, en dat je iets verkeerd doet...?!
Tineke, wat gaaf dat je al zo snel kan stoppen. Sterkte nog met de laatste maandjes.
Wouter, leuk dat je hebt gereageerd. Karijini NP was absoluut geweldig! Lees ons volgende verslag maar:

Dag 88:
Broome was heerlijk ontspannen. We hebben veel op het strand gelegen. Het kustplaatsje kent 4 stranden. Deze dag zijn we naar Cable Beach gegaan. Wouw, wat is het water daar mooi azuurblaauw zeg. Dat kan je je bijna niet voorstellen.

Dag 89:
Vandaag was Jorien jarig!!! De dag begonnen met wat rondsnuffelen op een schattig marktje met veelal handgemaakte dingen, schilderijen en foto's. Daarna naar Town Beach, het mangrove strand van Broome. Geweldig mooie foto's gemaakt van dit bijzondere strand. Vervolgens door naar Reddel Beach. Wow, dit was echt een mooi verjaardagscadeautje. De combinatie van een azuurblaauwe zee, wit strand met outcrops (gekleurd steen) en rode zandduinen maakten het strand fantastisch mooi en kreeg direct een plekje in ons top 3 strandenlijstje.
Hier dan gebleven tot de zon in de zee was verdwenen.

Na dit heerlijke dagje uiteten gegaan. Omdat het zondag was, was bijna alles gesloten en belandden we uiteindelijk in de Beer en Sate Hut, waar er een buffet en crabraces gaande waren. Echt hilarisch! 's Avonds heeft Jorien allemaal leuke verjaardagstelefoontjes gekregen.

Dag 90:
Vandaag zijn we op zoek gegaan naar 2e hands lagers. Dit wa seen heel gedoe, maar uiteindelijk hebben we ze (ilegaal)laten vervangen op de stortplaats van de gemeente, door een rondreizende vage Schotse automonteur. Echt geluk gehad.

Dag 91:
Vandaag (na heerlijk zonnebaden op Cable Beach) de 120 miljoen jaar oude Dinosaur Footprints bekeken bij Gantheaume Point. Daarna een plekje opgezocht op de grote rotspartijen, die overigens een geweldige kust vormden, om vanaf daar van de mooie zonsondergang te genieten, die de tinten van de rotsen steeds intenser oranje, rood en roze kleurde, zo mooi!

Dag 92:
De grote dag, want vandaag zouden we gaan zien waar we speciaal zo lang voor in Broome waren gebleven: de Staircase To The Moon. Dit is een geweldig maandelijks terugkerend natuurspektakel: tijdens de eerste drie dagen dat het volle maan is, is dit te bewonderen. De maan komt dan als een grote oranje bol de zee uitrijzen en schijnt haar licht over het geribbelde zand, dat te zien is door het lage tij.
Het was nog best effe spannend of we 'm wel te zien kregen, omdat het overdag superbewolkt was, maar gelukkig werd ons geduld beloond en hebben we de staircase mogen zien. Hij was niet helemaal perfect, doordat er toch nog wat woilkjes waren, maar dat mocht de pret niet drukken. Erg bijzondere ervaring en we besloten om de volgende dag nog een keer te gaan.

Dag 93:
Overdag maar weer eens wat bijgebruind en 's avonds wederom naar de staircase to the moon gaan kijken, die nog steeds even bijzonder was.

Dag 94:
Net toen we Broome uit wilden rijden werden we aangehouden door de politie met een lasergun. Oeps! We reden inderdaad iets te hard en hadden hiervoor 100 dollar boete kunnen krijgen. Gelukkig kregen we alleen een waarschuwing, pfffff. Opgelucht doorgereden naar Port Headland. Dat was 9,5 uur tuffen (700 km), waarna we afgepijgerd weer op zo'n geweldige restarea voor roadtrains zijn gaan tukken.

Dag 95:
Doorgereden naar Karijini NP en hoe dichter we bij het park kwamen, hoe mooier de omgeving werd; enorm uitgestrekt gebied, bezaaid met rijkbegroeide en mooi gevormde bergen met rode toppen, alsof er een laag rode sneeuw op lag. Door het gele gras deed het gebied duinachtig aan, terwijl de paarse bloemen en forse struiken ons ook aan de hei deed denken. Een geweldige combi dus, die ons wederom versteld deed staan en ons het gevoel gaf alsof we in een westernfilm waren beland!
Maar toen het NP, WOUW, dit was echt geweldig mooi en bijzonder. Het park is het op 1 na grootste park van WA (627.445 hectare) en de natuur heeft er zo'n 2500 miljoen jaar over gedaan om het park er uit te laten zien, zoals het nu is.
Het meest indrukwekkend zijn de adembenemende eindeloos diepe Gorges (aardkloven), waarvan de stijle wanden lijken te bestaan uit duizenden laagjes geleurd steen, maar ook de watervallen en zogenaamde swimmingholes maken het park gewoonweg betoverend.

Hier zijn we twee dagen geweest. Vandaag hebben we Dales Gorge, Circular Pool en de Fortescue Falls bewonderd d.m.v. een behoorlijk pittige wandeling/hike. Mark heeft bij de pool echt een meesterfoto gemaakt, waar ie echt geld mee gaat verdienen!
Na dit moois doorgereden naar de camping via een grevelroad, die niet heel erg vriendelijk was voor ons arme busje.

Dag 96:
Vanaf de camping een wandeling gemaakt naar de Joffre Gorge en Falls en daarna doorgereden naar het punt waar de vier Gorges; Joffre, Red, Weano en Hancock, bij elkaar komen. Indrukwekkend groots. De laatsgenoemde zijn we naar beneden geklommen en hebben daar een wandeling in gemaakt. Die was af en toe best een beetje billenknijpend eng doordat we op het randje van de stijle wanden liepen, maar oh zo mooi en de moeite waard. Wat hebben wij genoten van dit schitterende park zeg.

Na de lunch ons schrap gezet voor 40 km lange grevelroad, die ons naar de verharde snelweg lijdde. Helaas was deze weg echt funest en konden we alles wat we vast hadden gedraaid weer opnieuw vastdraaien, maar ook de lagers maken weer verdacht veel herrie... (En het vriendelijke meisje van het informatiecentrum had toch echt gezegd dat de weg goed te doen was met een normale auto)En dat was nog niet alles, want ook de hele bus, zowel van binnen als van buiten, zat onder het fijne rode stof. FIJN en badankt aardig meisje van het info center!
Maar ja, we waren in ieder geval blij dat we de verharde weg hadden gehaald en de bus iig nog reed. Onze route vervolgd richting de kust, die weer verbluffend mooi was. Over 1 ding zijn Mark en ik het eens: Dit is echt een supermooi deel van Australie.

Dag 97:
Bijna niet geslapen van de kou en dat het koud was geweest werd bevestigd door het ijs op de tafel... Brrrr. Maar snel doorgereden naar het kustplaatsje Exmouth, om vanaf daar naar Cape Range NP en het daar aan vastgelegen Ningaloo Marine Park te gaan. Deze combi bestaat uit schitterende kusten, zeeen en riffen, waar je geweldig kunt snorkelen met mantarays, humpbackwhales, dolfijnen, schildpadden en zeekoeien.
Bij aankomst in Exmouth eerst maar eens een fatsoenlijke camping opgezocht om zowel onszelf als de bus een grondige sopbeurt te geven. Het leuke aan deze camping was dat daar een stuk of drie Emoes rondstruinen. Machtige beesten zeg!

Dag 98:
Nog een dagje gebleven om de schoonmaakklus af te maken en ons voor te bereiden op een paar dagen strand in het Marine Park. Ook een snorkeltocht geboekt voor overmorgen.

Dag 99:
Naar het Park gereden en maar direct naar het strand gegaan. Wouw, wat een onwerkelijk Turquoise kleurige zee. Dit hadden we echt nog nooit gezien. Heerlijk bijgekomen van alle activiteit van de afgelopen dagen. Toen we water gingen halen zagen we nog een wilde Emoe.

Dag 100:
Vandaag was Jorien 3 maanden gestopt met roken!!! Ook dat is bijna onwerkelijk, maar nog steeds houdt ze het goed vol.
Vandaag dus de snorkeltrip, die ons nog steeds verteld doet staan. Binnen 10 minuten zagen we al twee Mantarays en twee schildpadden zwemmen vanaf de boot. Dertig minuten later lagen we in het water, omgeven door (hier komt het Frank) vier Mantarays, schildpadden en Whitetipsharks. Onvoorstelbaar mooi en machtig, helemaal toen de manta's aan de lopende band voorbij bleven zwemmen en soms maar op 2 meter afstand! Toen de boor weer op, vanwaar we al snel drie seasnakes zagen aan de oppervlakte. Toen, opeens werd onze boot omgeven door wel 50 dolfijnen, die gedurende 20 minuten met ons mee en voor ons uit zwommen. Ongelooflijk, wat een geweldige ervaring was dat. Hier hadden we echt geluk mee, want dit komt zelden voor! Als toetje kregen we ook nog eens 6 Humpbackwhales te zien. Wat een kolossen van beesten. Indrukwekkend en bijna ongelooflijk om dit alles in real live te zien in ieder geval en een ervaring om nooit te vergeten.

Dag 101:
Vandaag een wandeling gemaakt op de top van een Gorge, die ons geweldige uitzichten gaf over de blaauw/groene zee. Jorien heeft toen voor het allereerst in de bus gereden. Dit ging best wel goed en ze is echt trots op zich zelf!
Aan het einde van de middag naar Happy Hour op de camping gegaan. Alle campinggasten (meeste 70 +) komen dan bij elkaar om gezellig een borreltje te drinken tijdens zonsondergang. Wat een figuren die ouwe Ozzies.

Dag 102:
Bijgekomen van twee intensieve dagen (ha ha) op het strand van Turquoise Bay. Hier kan je geweldig snorkelen langs het rif wat zo dicht bij de kust is, dat je er naar toe kan zwemmen. Mark heeft zich prima vermaakt. Jorien vond het water een beetje te koud. Aan het einde van de dag kwamen er zo maar een paar dolfijnen voorbij zwemmen.
Na Happy Hour werden we door onze buren uitgenodigd voor het diner, wat we ons natuurlijk geen twee keer lieten zeggen. heerlijk zitten genieten van de maaltijd in de warme caravan, maar vooral van de gastvrijheid van deze mensen. Erg lief en bijzonder.

Dag 103:
Onze laatste dag in het Marine Park. We wilden eigenlijk maar drie nachtjes blijven, wat er uiteindelijk 5 zijn geworden. Het was er ook zo rustig en we zijn weer behoorlijk bijgekleurd.

Dit was het weer en weer niet kort. Moeten daar toch maar wat op verzinnen. We denken dat we ongeveer over twee weken in Perth zullen zijn. Daartussen zijn er nog een aantal leuke dingen te zien.
In ieder geval, superbedankt voor jullie reacties! Die stellen we zoals gewoonlijk enorm op prijs. Tot snel allemaal! Dikke kus van ons.

• 24 Juli 2006 - 07:31

Rob & Fam:

Ha die Mark & Jorien,

Ziet er wederom super uit. Mooie foto's & leuk verhaal. Perth moet een enorm leuke en mooie stad zijn. Ik heb daar nog enkele leuke oud collega's wonen, waar je zeker welkom bent (laat maar weten als je gegevens nodig hebt). Veel plezier en liefs,

Rob, Line, Helene & Charlotte.

• 24 Juli 2006 - 08:59

Pa En Ma:

Inderdaad alweer een lang vehaal, maar wel weer een heleboel beleefd.Dit is echt genieten in het kwadraat!Hopelijk houdt de "Bleu Moon"het uit tot jullie helemaal rond zijn geweest en ze jullie niet meer over zulke slechte wegen sturen.Blijf genieten van jullie geweldig lange "vakantie".Liefs pa en ma.

• 24 Juli 2006 - 20:35

Willem:

Ik ben echt beniewd naar de meesterfoto. Het lijkt me nog steeds een leuk land Australie... Ik moet maar niet te veel lezen....

Groeten Willem

• 25 Juli 2006 - 08:30

Sebastian Van Den Bergen:

Hoi Jorien & Mark!

Twee weken geleden ontmoetten we onverwacht Suzan op Scheveningen.

En nu hebben we Marion & Marco nu te logeren bij ons in Karlstad (Zweden).

Van Marion kreeg ik dit adres. Gaaf hoor!

Veel plezier!

Groetjes,
    Sebastian

• 27 Juli 2006 - 09:23

Josee En Frans:

hallo jorien en mark, eindelijk kan ik contact met jullie krijgen! Jorien allereerst nog van harte gefeliciterd met je verjaardag 9 juli j.l.. Heb je er een mooie en gezellige dag van gemaakt samen met Mark? ik denk het wel! ook Mark gefeliciteerd met je vriendinnetje. Thuis lees ik jullie verslagen wel dus reageer ik nu even niet,maar ik hoor zo het een en ander van je ouders. Ze zijn pas hier nog een week geweest om weer huizen te bekijken en ze hebben iets op het oog, dus afwachten maar. Wij genieten nog steeds van ons plekje en vooral nu het hoogzomer is en temp. van 30 graden of meer!!!! Frans heeft een mooi houthok gemaakt, wij moeten tenslotte ook weer aan de winter denken, zodat de berg hout lekker kan drogen en straks warmte kan geven in ons kacheltje. Daar hebben jullie geen last van voorlopig. Jorien en Mark geniet van elke dag en van jullie imposante reis enne, geen krokodillen pesten hoor, je weet wat er in Darwin is gebeurt. Heel veel liefs en heel veel groetjes van Josee en Frans, take care!

• 29 Juli 2006 - 09:37

Marten Korndorffer:

Potverdriedubbeltjes wat ziet dat er allemaal gaaf uit. En het houdt maar niet op. Nog heel veel plezier verder!

• 31 Juli 2006 - 15:54

Stephenparker@accesswave.ca:

Hey guys!where the hell are you guys, I can't read Dutch!!! Great pictures, you guys must be going through sensory overload by now!! how about some more pics with your faces in them, otherwise i feel like its a National Geographic slide presentation. How do I knwo you actually took those pics. You could be holed up in some hut on the beach, continuously drunk and just scanning postcards in to show everyone where you are supposed to be!! lol. I am planning my return for after xams, 3 weeks in Melbourne then back to KL for my divemasters. Where will you be by then? Talk soon (in english I hope). I did get a "how to speak dutch" book out from library so maybe i can start to understand this site!!!

Steve

• 02 Augustus 2006 - 21:13

Francien En Jeroen:

Heee lieverds,
    wat een prachtige foto's weer, die dolfijen en turquoise bay echt schitterend. lijkt me echt af en toe wel droomachtig om allemaal mee te maken. tof dat jullie er voor zijn gegaan. hier gaat ie ook lekker, we hebben vorige week weer een midweek zonder kids gehad, echt heerlijk! heb je echt ff nodig af en toe. we zijn naar antwerpen gegaan en weer lekker spontane gekke dingen gedaan! maar de kids zijn ook top hoor, nu alweer 3 1/2 he.ik zal jullie gauw eens foto's mailen.liefs van ons allemaal XXXXXXX cien

• 10 Augustus 2006 - 15:35

Roel En Ilse:

Lieve Mark en Jorien,

Bedankt voor jullie lieve kaartje! Wij vonden het ook superleuk om jullie weer te zien en verheugen ons er nu al op jullie een keer in Rotterdam op te zoeken. Geniet nog van jullie fantastische reis!

Dikke zoen,

Roel en Ilse

• 20 Augustus 2006 - 03:53

Kristel & Marc:

Hey travellers!!

Dank voor jullie lieve kaartje! We missen jullie wel hoor; nu moeten we alle wijn alleen opdrinken......... ;-)
    Morgen om half 9 gaan we tv kijken en hopen dat we jullie zien in Four Corners! We zijn benieuwd waar jullie inmiddels zijn en bellen binnenkort wel even.

Take care!
    Kristel & Marc